“Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams.”
RSS
Powered by Blogger.

Wednesday, December 22, 2010

Resepi Tunang Saya : )

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang….



Hehee… Memang pun. Entry kali ni berkenaan dengan resepi tunang saya. Owh, malu sekejap sebab dah masuk 25 tahun, masih tak pandai masak. Pastu belajar masak dengan tunang sendiri. Adehhh.. *tutup muka dengan kuali*

Ok, saya memang suka makan ayam goreng macam Upin Ipin. Tapi selalunya kalau tiba-tiba teringin nak makan, saya akan cepat-cepat pergi KFC sebab ayam goreng dia memang menjilat jari!~ (^_^) Tapi pak teh suruh saya masak sendiri. Dia cakap, beli KFC membazir sebab saya sorang je makan. Disebabkan saya memang teringin sangat-sangat nak makan masa tu, saya ikut kan je la apa yang pak teh suruh. Dia bagi saya resepi, lepas tu suruh saya masak sendiri. Owh, sangat suka sebab mak cakap, ayam yang saya goreng tu sedap. Hihihi ;p

Haaa, siapa-siapa nak rasa sedap ke tak, sila la masak sendiri. Hahaha. Saya bagi resepi dia. (Ececehhh.. Sebab dah terer, so boleh la ajar orang ;p)



Ayam Goreng Resepi Tunang Saya (Nama resepi ni pak teh yang bagi ^^y)


Bahan-bahan:

- Ayam yang di potong ikut suka besar mana
- Bawang putih ikut suka hati nak banyak mana - kisar
- Halia pun ikut suka suki - kisar jugak
- Kunyit/serbuk kunyit sesedap mulut
- Garam
- Tepung Serbaguna Adabi
- Telur


    Cara masak:

    - Perap ayam dengan bawang putih dengan halia kisar, garam dengan serbuk kunyit. Perap ayam ikut tahap kesabaran. Kalau dah tak sabar nak makan, 5 minit pun ok. Hehehe.
    - Dah perap, celup ayam tadi dalam telur.
    - Pastu celup dalam tepung
    - Tepung dah cover semua permukaan ayam, apa lagi, goreng la :p



       

      Nak tengok hasil dia?
      .
      .
      .
      .
      .
      .


      Tadaaaaa~ Owh, tapi buat-buat la tak nampak yang hitam-hitam tu. Anggap je ayam tu terkena kicap. Hahaha. Tapi yang pasti, ayam ni dah selamat berada dalam perut saya. (^_^) Ok, selamat mencuba!



      0 comments:

      Post a Comment