“Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams.”
RSS
Powered by Blogger.

Monday, April 19, 2010

Saya suka hujan!~

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...


Saya suka hujan... Eh, bukan kumpulan Hujan tu (walaupun memang saya suka sikit kumpulan tu.. :p)... Tapi hujan.. Air yang awan turunkan bila badan dia dah rasa berat... Dulu masa kecil-kecil, saya selalu ingat hujan tu sebagai "awan yang menangis"... Awan rasa sedih, sebab tu dia keluarkan air mata... Sebab tu juga bila hari hujan, saya akan rasa sayu sangat... Elehhh...Poyo je kan saya ni?? Hahhaaa...


Tapi tu dulu... Sekarang, saya sangat suka hujan... Saya suka bau hujan, waktu hujan baru nak turun... Bau hujan?? Ye.. Bau hujan... Waktu hujan dah nak turun, udara sekeliling akan bertukar bau... Bau yang saya rasa... Segar sangat... (Peringatan: Jangan cuba nak dapatkan bau ni dekat longkang mahupun jalan raya yang sesak... Kamu tahu maksud saya kan?? *wink3*) Nanti, bila hari dah nak hujan (waktu angin tengah bertiup tu), cuba kamu semua duduk di kawasan lapang dan pejam mata... Cuba hidu bau hujan masa tu... Dapat tak rasa apa yang saya cakap tu?? (>,^)y Owh, saya suka hujan....


Saya suka hujan ketika dia turun menyiram bumi... Sebab saya suka mandi hujan... Pak Teh kata, budak-budak je yang mandi hujan... Saya bukan budak-budak, tapi saya suka mandi hujan... Masa zaman kampus dulu, saya saja suruh Apiez bawa motor perlahan-lahan masa hujan... Sebab saya nak mandi hujan sebenarnya... Saya rasa bersemangat bila mandi hujan.... Kadang-kadang, bila saya tolong emak waktu hujan dah nak turun (tanam pokok/ambil baju di ampaian), saya sengaja lambat-lambat supaya hujan tu boleh mandikan saya... Hahahaa... Lalalaaa~


Hujan waktu malam paling saya suka... Sebab malam tu saya boleh tidur nyenyak.. Saya takkan terjaga-terjaga lagi waktu malam macam biasa... Saya takkan bawa Pak Teh dalam mimpi saya lagi... Saya boleh tidur nyenyak sampai pagi.... Saya suka hujan waktu malam, kecualilah hujan turun dengan kilat... Kalau dengan kilat, lagi la saya tak boleh tidur sebab saya takut kilat...


Banyak peristiwa yang saya tak suka, terjadi waktu hujan, contohnya Pak Teh marah saya... Waktu tu hujan baru nak turun, dan saya telah buat Pak Teh marah [Sorry, I didn't mean it :( ]... Bila awan menangis masa tu, hati saya pun menangis juga... Cuma saya tak tunjuk la dekat Pak Teh sebab saya tau saya salah... Pura-pura kuat la konon... Wahahaa... Hmm.. Tapi saya tetap suka hujan...


Lepas hujan berhenti, dia tak pergi macam tu je... Tapi dia hadiahkan kita suatu benda yang indah... PELANGI!! :) Saya suka pelangi sebab pelangi cantik... Bila nampak pelangi, saya selalu bayangkan ada puteri kayangan turun dari awan dan jadikan pelangi tu sebagai tangga... Saya tau tu cuma mitos je.. Tapi saya tetap nak bayangkan juga... :p


Saya juga suka bau rumput lepas hujan... Bau yang sangat segar... Macam saya juga lepas kena hujan.. Apa-apapun, SAYA SUKA HUJAN! (^_^)

---------

Kenapa saya cerita pasal hujan? Sebab saya tak nak cerita pasal Pak Teh.. Cerita pasal Pak Teh buat saya rasa rindu... So, biarlah saya cerita benda-benda yang buat saya rasa gembira.. :) Lain kali saya cerita pasal kucing pula ye! (^,~)v

0 comments:

Post a Comment