“Life is full of beauty. Notice it. Notice the bumble bee, the small child, and the smiling faces. Smell the rain, and feel the wind. Live your life to the fullest potential, and fight for your dreams.”
RSS
Powered by Blogger.

Friday, February 25, 2011

Edisi 15 bulan : )

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...


Owh dah 15 bulan! Rasa macam baru je semalam kenal pak teh. Tolong jangan menyampah dengan statement saya. Sebab bagi saya, 15 bulan kira tempoh agak lama la untuk satu perhubungan jarak jauh ni. Bak kata lagu Kekanda Adinda ni "kanda polar kutub utara, dinda kutub selatan". Tehehee ;p


Some of my friend tanya macam mana saya boleh bertahan sebab masing-masing jauh. Kalau jumpa pun 3 bulan sekali. Tu pun kalau dia balik dalam 3 bulan. Buatnya dia takde perasaan nak balik Malaysia, alamatnya 6 bulan berikutnya baru saya boleh jumpa dia. Memang la boleh sms dan call, tapi boleh bankrupt la kalau lama-lama. Bayangkan, kadar panggilan ke sana adalah RM13 untuk 5 minit! Adehhh... Sempat bagi salam je kot..... Nak buat video call? Lagi la jangan bermimpi. So jangan bandingkan saya - pak teh dengan orang lain yang bercinta jarak jauh jugak, tapi dalam Malaysia. Cerita dia tak sama. (-_-)''


Bagi saya, ada banyak cara nak mengekalkan PJJ yang macam ni. Saya ni bukan la expert dalam hal-hal macam ni. Tapi dalam masa setahun lebih ni, banyak perkara yang saya belajar.


1. Kena kuat dan tabah. Perkara ni sangat penting. Kiranya, kalau tiba-tiba nampak couple lain pergi makan sama-sama, ada orang hantar dan ambil balik kerja, weekend keluar sama-sama, kita takkan rasa apa-apa. Of course la akan teringat kat si dia, tapi bila kita tak bersedih dengan keadaan tu, u are strong enough i think :)

2. Berdikari. Ini relate dengan prinsip pertama tadi. Of course kalau dah jauh, awak dah tak boleh nak harapkan pasangan. What you have to do is BUAT SENDIRI. As simple as that kan? Hihihii

3. Percaya. Ini prinsip paling penting dalam mana-mana perhubungan. Tapi PJJ ni lagi kena percaya. Ye la, dah tak ada depan mata, so kena la percaya. Tapi jangan la pulak suruh si pasangan percaya kat kita, tapi kita pulak yang buat perangai.

4. Jangan emotional. Yang ni memang saya belum expert. Hahaaha. Tapi kalau merajuk tu memang kena sejuk cepat. Sebabnya pak teh dah confirm tak akan pujuk. So tak payah la merajuk lama-lama. 

5. Fahami mood dengan tulisan. Saya dan pak teh hari-hari berkomunikasi melalui YM. Dalam bas, ofis, rumah, kedai, dan kat mana-mana je, saya mesti berchatting dengan dia. So, sebabkan saya tak boleh lihat muka dia, saya kena belajar memahami mood dia melalui ayat chatting tu. Sebagai contoh, kalau pak teh keluarkan icon je macam :) :p :D tu maksudnya dia tengah mengantuk atau tengah sibuk. Kalau dia balas chatting tu dengan perkataan pendek-pendek macam "ok", "tak", "kejap lagi", tu maksudnya dia tengah sibuk main game atau baca komik. Hahahaa. Hebat tak saya, pak teh? (^_^)


Ok, ni la antara prinsip-prinsip yang saya buat untuk PJJ ni. Tapi sebenarnya yang paling penting adalah hati sendiri. Tanya hati, adakah hubungan macam ini yang saya nak? Kalau dah hati kata tak nak, buat la prinsip macam mana sekalipun, memang hubungan tu takkan kemana. Yang penting, selalu berdoa supaya berkekalan sampai akhir hayat. :)





0 comments:

Post a Comment